Konsumentmarknadsföring

Konsumentmarknadsföring är den marknadsföring som tar plats i butiker för att få konsumenterna att handla. Det handlar om att väcka köpbeslut i affären när en person ser en produkt. Datasystem har hjälpt till att kartlägga och förstå konsumenter och deras köpbeteende, vilket gör det enklare att marknadsföra rätt. Varuleverantörer tjänar bra på att öka investeringen i konsumentmarknadsföring av flera anledningar och det är en av de marknadsföringstyper som ökar mer och mer.

När det handlar om konsumentbeslut är det faktiskt så att 70 procent av alla val av varumärke på en produkt sker i butik. Dessutom är 68 procent av alla inköp helt oplanerade. Det är enbart fem procent av konsumenterna som är lojala mot ett visst varumärke inom en produktgrupp. Detta bevisar hur stor möjlighet det finns att påverka kunderna med rätt konsumentmarknadsföring och varför det är mycket bra för leverantörerna.

 Konsumentmarknadsföring

Om konsumentmarknadsföring

Det finns olika delområden för konsumentmarknadsföring och det första är produkt. Det handlar om hur produkten ser ut rent visuellt och vilket budskap förpackningen har. Allt som färg, form och storlek spelar in i konsumentens beslut. Det andra området är priset och där innefattas till exempel prissänkningar, kuponger, mängdrabatter och prismärkning. Det är viktigt att vara tydlig med priset, samt att extrapris ofta får köparna att prova ett annat varumärke än de brukar.

Tillgängligheten i butiken spelar också roll. Det handlar bland annat om var produkten finns placerad, hur belysningen är och hur specialpresentationer placeras i butiken. Om en produkt inte syns ordentligt är ju sannolikheten automatisk mindre att den väljs av konsumenten. Det sista området är promotion, hur marknadsförs produkten? Finns det reklam-tv i butik, annonsering på kundvagnarna samt märkning på golv i butiken? Allt sådant spelar också roll för konsumentens val av produkt.

Information om en konsuments köpbeteende samlas in på flera olika sätt, så som hur de rör sig i butiken samt vilka produkter de brukar köpa. På så sätt kan även riktad marknadsföring ske gentemot specifika konsumenter. Det är enklast ifall butiken har någon typ av medlemskort där inköpen kan spåras efter varje konsument. Konsumentmarknadsföring är ett mycket bra sätt att få sålt sina produkter så länge det används på rätt sätt.