{"id":22,"date":"2019-12-30T12:33:45","date_gmt":"2019-12-30T12:33:45","guid":{"rendered":"https:\/\/www.bildbyran-hlm.se\/?p=22"},"modified":"2023-05-10T10:38:47","modified_gmt":"2023-05-10T10:38:47","slug":"internets-paverkan-pa-b2b-marknadsforing","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.bildbyran-hlm.se\/2019\/12\/30\/internets-paverkan-pa-b2b-marknadsforing\/","title":{"rendered":"Internets p\u00e5verkan p\u00e5 B2B-marknadsf\u00f6ring"},"content":{"rendered":"

Internet har p\u00e5verkat all marknadsf\u00f6ring och f\u00f6r B2B-marknadsf\u00f6ring \u00e4r det s\u00e5klart inget undantag. I en marknadsf\u00f6ringsstrategi \u00e4r fr\u00e5gan om hur digitaliseringen ska hanteras en av de viktigaste att st\u00e4lla. Internet har lett till att f\u00f6retagen kan ha betydligt mer information om sina kunder och p\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt f\u00f6rdjupa relationen med dem. Det fungerar p\u00e5 samma s\u00e4tt tillbaka genom att kunderna kan ha information om f\u00f6retaget och veta hur n\u00f6jda f\u00f6retagets kunder faktiskt \u00e4r.<\/p>\n

Sociala media genom digitaliseringen spelar en stor roll f\u00f6r f\u00f6retag, det g\u00e5r att l\u00e4mna omd\u00f6men om f\u00f6retag p\u00e5 olika bed\u00f6mningssidor. Ett f\u00f6retag m\u00e5ste skapa en strategi f\u00f6r hur kundrelationerna ska hanteras inom f\u00f6retaget eftersom det \u00e4r l\u00e4tt f\u00f6r en mindre n\u00f6jd kund att sprida det via Internet. M\u00e5nga f\u00f6retag hittas via sidor som Google d\u00e4r andra kunder kan l\u00e4mna stj\u00e4rnor i omd\u00f6me vilket syns direkt i tr\u00e4fflistan p\u00e5 Google.<\/p>\n

\"Internets<\/p>\n

Internet en n\u00f6dv\u00e4ndig del av B2B strategi<\/h2>\n

Kundhanteringssystem \u00e4r n\u00e5got alla f\u00f6retag borde ha oavsett om de s\u00e4ljer till andra f\u00f6retag eller till enskilda slutkunder. All n\u00f6dv\u00e4ndig information ska l\u00e4ggas in i systemet och exempel p\u00e5 popul\u00e4ra system \u00e4r Salesforce eller SAP. Dwyer och Tanner (2006) menar att marknadsf\u00f6rare p\u00e5 f\u00f6retag inte bara anv\u00e4nder Internet f\u00f6r att skapa n\u00f6jdare kunder utan \u00e4ven f\u00f6r att f\u00f6rb\u00e4ttra relationen med sina distribut\u00f6rer. Ett v\u00e4l fungerande kundsystem \u00e4r en viktig del av det.<\/p>\n

I m\u00e5nga kundsystem g\u00e5r det utm\u00e4rkt att bygga relationer med kunder och distribut\u00f6rer genom integrerade e-postprogram som skickar ut automatiserade mejl med exempelvis nyhetsbrev och annan information. Alla f\u00f6retag som har B2B-verksamhet kan dra nytta av att implementera ett kundsystem f\u00f6r att f\u00f6rb\u00e4ttra relationerna med s\u00e5v\u00e4l kunder som distribut\u00f6rer. Till kunderna kan orderp\u00e5minnelser automatiseras vilket inneb\u00e4r att om de inte l\u00e4gger sin rutinm\u00e4ssiga order g\u00e5r ett mejl ut som en p\u00e5minnelse att best\u00e4lla fr\u00e5n f\u00f6retaget.<\/p>\n

Kundhanteringssystem, sociala medier och olika bed\u00f6mningssidor har gjort att relationen mellan f\u00f6retag och kund kan f\u00f6rdjupas och det \u00e4r tack vare Internet som det \u00e4r m\u00f6jligt. De flesta f\u00f6retagen har inte tid att ringa alla sina kunder och ge en personlig service utan de anv\u00e4nder mejlprogram som kan skicka ut information om nya varor och tj\u00e4nster. B2B-verksamheter f\u00f6rlitar sig p\u00e5 att vara synliga p\u00e5 s\u00f6kmotorer som Google d\u00e4r kan b\u00e5de kunder och leverant\u00f6rer hitta bed\u00f6mningar om f\u00f6retaget.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Internet har p\u00e5verkat all marknadsf\u00f6ring och f\u00f6r B2B-marknadsf\u00f6ring \u00e4r det s\u00e5klart inget undantag. I en marknadsf\u00f6ringsstrategi \u00e4r fr\u00e5gan om hur…<\/p>\n