{"id":7,"date":"2019-12-27T14:53:47","date_gmt":"2019-12-27T14:53:47","guid":{"rendered":"https:\/\/www.bildbyran-hlm.se\/?page_id=7"},"modified":"2019-12-27T14:53:47","modified_gmt":"2019-12-27T14:53:47","slug":"konsumentmarknadsforing","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.bildbyran-hlm.se\/konsumentmarknadsforing\/","title":{"rendered":"Konsumentmarknadsf\u00f6ring"},"content":{"rendered":"

Konsumentmarknadsf\u00f6ring \u00e4r den marknadsf\u00f6ring som tar plats i butiker f\u00f6r att f\u00e5 konsumenterna att handla. Det handlar om att v\u00e4cka k\u00f6pbeslut i aff\u00e4ren n\u00e4r en person ser en produkt. Datasystem har hj\u00e4lpt till att kartl\u00e4gga och f\u00f6rst\u00e5 konsumenter och deras k\u00f6pbeteende, vilket g\u00f6r det enklare att marknadsf\u00f6ra r\u00e4tt. Varuleverant\u00f6rer tj\u00e4nar bra p\u00e5 att \u00f6ka investeringen i konsumentmarknadsf\u00f6ring av flera anledningar och det \u00e4r en av de marknadsf\u00f6ringstyper som \u00f6kar mer och mer.<\/p>\n

N\u00e4r det handlar om konsumentbeslut \u00e4r det faktiskt s\u00e5 att 70 procent av alla val av varum\u00e4rke p\u00e5 en produkt sker i butik. Dessutom \u00e4r 68 procent av alla ink\u00f6p helt oplanerade. Det \u00e4r enbart fem procent av konsumenterna som \u00e4r lojala mot ett visst varum\u00e4rke inom en produktgrupp. Detta bevisar hur stor m\u00f6jlighet det finns att p\u00e5verka kunderna med r\u00e4tt konsumentmarknadsf\u00f6ring och varf\u00f6r det \u00e4r mycket bra f\u00f6r leverant\u00f6rerna.<\/p>\n

\"<\/p>\n

Om konsumentmarknadsf\u00f6ring<\/h2>\n

Det finns olika delomr\u00e5den f\u00f6r konsumentmarknadsf\u00f6ring och det f\u00f6rsta \u00e4r produkt. Det handlar om hur produkten ser ut rent visuellt och vilket budskap f\u00f6rpackningen har. Allt som f\u00e4rg, form och storlek spelar in i konsumentens beslut. Det andra omr\u00e5det \u00e4r priset och d\u00e4r innefattas till exempel priss\u00e4nkningar, kuponger, m\u00e4ngdrabatter och prism\u00e4rkning. Det \u00e4r viktigt att vara tydlig med priset, samt att extrapris ofta f\u00e5r k\u00f6parna att prova ett annat varum\u00e4rke \u00e4n de brukar.<\/p>\n

Tillg\u00e4ngligheten i butiken spelar ocks\u00e5 roll. Det handlar bland annat om var produkten finns placerad, hur belysningen \u00e4r och hur specialpresentationer placeras i butiken. Om en produkt inte syns ordentligt \u00e4r ju sannolikheten automatisk mindre att den v\u00e4ljs av konsumenten. Det sista omr\u00e5det \u00e4r promotion, hur marknadsf\u00f6rs produkten? Finns det reklam-tv i butik, annonsering p\u00e5 kundvagnarna samt m\u00e4rkning p\u00e5 golv i butiken? Allt s\u00e5dant spelar ocks\u00e5 roll f\u00f6r konsumentens val av produkt.<\/p>\n

Information om en konsuments k\u00f6pbeteende samlas in p\u00e5 flera olika s\u00e4tt, s\u00e5 som hur de r\u00f6r sig i butiken samt vilka produkter de brukar k\u00f6pa. P\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt kan \u00e4ven riktad marknadsf\u00f6ring ske gentemot specifika konsumenter. Det \u00e4r enklast ifall butiken har n\u00e5gon typ av medlemskort d\u00e4r ink\u00f6pen kan sp\u00e5ras efter varje konsument. Konsumentmarknadsf\u00f6ring \u00e4r ett mycket bra s\u00e4tt att f\u00e5 s\u00e5lt sina produkter s\u00e5 l\u00e4nge det anv\u00e4nds p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Konsumentmarknadsf\u00f6ring \u00e4r den marknadsf\u00f6ring som tar plats i butiker f\u00f6r att f\u00e5 konsumenterna att handla. Det handlar om att v\u00e4cka…<\/p>\n