{"id":4,"date":"2019-12-27T14:09:42","date_gmt":"2019-12-27T14:09:42","guid":{"rendered":"https:\/\/www.bildbyran-hlm.se\/?page_id=4"},"modified":"2019-12-27T14:09:42","modified_gmt":"2019-12-27T14:09:42","slug":"hur-fungerar-youtube-reklam","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.bildbyran-hlm.se\/hur-fungerar-youtube-reklam\/","title":{"rendered":"Hur fungerar YouTube reklam?"},"content":{"rendered":"

YouTube har som plattform med miljarder bes\u00f6kare en av det st\u00f6rsta potentialer till marknadsf\u00f6ring i modern tid, och det \u00e4r just genom att erbjuda kraftfulla m\u00f6jligheter till reklamexponering som streamingj\u00e4tten g\u00e5r med vinst. F\u00f6r dig som har en produkt att s\u00e4lja \u00e4r YouTube en modern arena som du m\u00e5ste bem\u00e4stra f\u00f6r maximal exponering. Du har med YouTube m\u00f6jlighet att marknadsf\u00f6ra p\u00e5 en mager budget reklam d\u00e4r du endast betalar ifall en bes\u00f6kare klickat vidare.<\/p>\n

En f\u00f6rdel i att v\u00e4lja YouTube f\u00f6r din marknadsf\u00f6ring \u00e4r att plattformen i samarbete med Google kan anv\u00e4nda sig av anv\u00e4ndarstatistik och anv\u00e4ndarprofiler f\u00f6r att rikta din reklam direkt till din t\u00e4nkta m\u00e5lgrupp. Ist\u00e4llet f\u00f6r att visa din reklam f\u00f6r en andel av samtliga anv\u00e4ndare p\u00e5 plattformen kan YouTube v\u00e4lja att rikta reklamen till bes\u00f6kare som s\u00f6kt efter videofilmer och Google s\u00f6kningar i relevanta kategorier som matchar din produkt.<\/p>\n

\"Hur<\/p>\n

Tre sorters reklamfilmer p\u00e5 YouTube<\/h2>\n

Det tre alternativen som erbjuds p\u00e5 YouTube f\u00f6r reklam p\u00e5 videos \u00e4r s\u00e5 kallad TrueView reklam,”Non-skippable”, och ”Bumper” reklam. TrueView \u00e4r kategorin reklamfilmer som spelas is b\u00f6rjan av en YouTube film med m\u00f6jlighet f\u00f6r en bes\u00f6kare att klicka bort reklamen innan den spelat f\u00e4rdigt. TrueView har f\u00f6rdelen av l\u00e5g risk till marknadsf\u00f6raren som k\u00f6pt reklamen eftersom YouTube endast tar betalt om bes\u00f6karen s\u00e5g hela reklamfilmen eller klickade vidare till produkten.<\/p>\n

Det s\u00e5 kallade ”Non-Skippable” reklamfilmer \u00e4r som namnet antyder reklam som bes\u00f6karen inte kan v\u00e4lja att klicka bort innan det spelat klart. F\u00f6rdelen \u00e4r att en bes\u00f6kare m\u00e5ste se hela reklamfilmen fr\u00e5n b\u00f6rjan till slut men detta kan leda till oavsiktlig negativ respons till reklamen om den upplevs som p\u00e5tr\u00e4ngande eller tr\u00e5kig. H\u00e4r \u00e4r det viktigare att reklamfilmen \u00e4r koncis och tydligt f\u00f6rmedlar f\u00f6rdelen hos den marknadsf\u00f6rda produkten till bes\u00f6karen.<\/p>\n

Den sista formen av reklam \u00e4r s\u00e5 kallade ”Bumper” reklam, vilket \u00e4r korta reklamfilmer som spelas i slutet av YouTube videos. Bumper reklam varar h\u00f6gst n\u00e5gra sekunder men \u00e4r ett billigt och effektivt s\u00e4tt att marknadsf\u00f6ra. Med Bumper reklam betalar du endast n\u00e4r en bes\u00f6kare klickat vidare men kan \u00f6ka din produktexponering f\u00f6r varje bes\u00f6kare som tittat klart en video. Eftersom Bumper reklam \u00e4r korta snuttar \u00e4r det l\u00e4tta att producera och upplevs s\u00e4llan som irriterande.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

YouTube har som plattform med miljarder bes\u00f6kare en av det st\u00f6rsta potentialer till marknadsf\u00f6ring i modern tid, och det \u00e4r…<\/p>\n